• Strona Główna
  • O Firmie
  • Oferta
    • Obsługa kadrowo płacowa
    • Sporządzanie sprawozdań finansowych
  • Cennik
  • Przydatne Linki
  • Certyfikaty
    • Rekomendacje
  • Aktualności
    • Blog
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Zmiany w zakresie kas fiskalnych w 2019 r.

15 stycznia 2019ZDN-STUDIO

Kasy on-line

Zmiany, które mają być wprowadzone do ustawy o VAT, zakładają, że kasy on-line będą stosowane obligatoryjnie przez podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie branżach, zidentyfikowanych jako szczególnie narażone na nadużycia. Kasy on-line mają być wyposażone w funkcjonalność połączenia z systemem teleinformatycznym CRK prowadzonym przez Szefa KAS, do którego będą przesyłane dane z tych kas. Jednocześnie, zgodnie z projektem ustawy nowelizującej, dopuszcza się stosowanie dotychczasowych kas. Podatnicy nadal będą mogli nabywać do prowadzenia ewidencji kasy rejestrujące starego rodzaju (czas, do kiedy będzie to możliwe, zostanie określony w przepisach ustawy). W związku z tym kasy dotychczasowe będą funkcjonowały obok kas on-line, aż do momentu ich wyeksploatowania się. W zależności od rodzaju działalności gospodarczej, do której jest używana dana kasa rejestrująca, będzie mogła ona funkcjonować nawet kilka lat. Docelowym jednak założeniem jest funkcjonowanie tylko kas on-line, a kasy dotychczasowe będą stopniowo wycofywane z rynku.

Na dzień dzisiejszy nadal trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o VAT, która ma wprowadzić przepisy dotyczące kas on-line.

Nowy słownik pojęć

W stosunku do starego rozporządzenia w słowniku pojęć, który zawarty będzie w nowym rozporządzeniu także w § 2 dokonano zmian, które dostosowano do wprowadzanych w projekcie rozporządzenia regulacji w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży oraz warunków używania kas on-line. Zakres pojęć w słowniku obejmuje zarówno kasy dotychczasowe (których stosowanie określało stare rozporządzenie), jak i nowe kasy on-line.

Do słownika wprowadzono nową definicję dokumentu fiskalnego (patrz ramka).

» Dokument fiskalny – to dokument wystawiany przez kasę zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy, obejmujący:
a) w przypadku kas on-line – paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,
b) w przypadku pozostałych rodzajów kas – paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym raport fiskalny miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.
» Dokument niefiskalny – to dokument wystawiany przez kasę, inny niż dokument fiskalny, zawierający w szczególności oznaczenie „NIEFISKALNY” i niezawierający logo fiskalnego.

Ewidencje korekt

Utrzymane zostaną dotychczasowe zapisy zawarte w § 3 starego rozporządzenia w zakresie zwrotów towarów i uznanych reklamacji oraz sposobu postępowania przy wystąpieniu oczywistej omyłki. Jedynie w ust. 1 tego przepisu, dotyczącym prowadzenia przez podatników ewidencji przy użyciu kas rejestrujących, zmodyfikowano w stosunku do zapisu starego rozporządzenia, aby objął on swoim zakresem kasy on-line oraz doprecyzowano, że wszystkie te kasy będą musiały posiadać potwierdzenie, o którym będzie mowa w znowelizowanym art. 111 ust. 6b ustawy o VAT (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) na dzień ich nabycia przez podatnika. Wskazano też, że ewidencja będzie musiała być prowadzona wyłącznie w trybie fiskalnym kasy.

Oprócz tego obowiązek wystawienia i wydania paragonu w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) uregulowany będzie w § 6 ust. 1 nowego rozporządzenia, a nie jak jest dotychczas w § 3 starego rozporządzenia.

Sposób ewidencjonowania sprzedaży

W § 6 nowego rozporządzenia doprecyzowano brzmienie przepisu regulującego obowiązek wystawiania i wydawania paragonu w stosunku do dokonanej sprzedaży oraz w stosunku do otrzymanych przed dokonaniem sprzedaży zaliczek.

Zgodnie z nowymi przepisami podatnik będzie miał obowiązek wystawienia i wydania paragonu, bez żądania nabywcy, przed przyjęciem należności, bez względu na formę płatności (§ 6 ust. 1 pkt 1). Tak więc podatnik będzie musiał wydać paragon przed zapłatą w formie karty płatniczej lub w formie gotówkowej, czy w formie przelewu lub w innej formie bezgotówkowej. Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu do projektu omawianego rozporządzenia, z wymagań technicznych dla kas rejestrujących (zarówno off-line, jak i on-line) nie wynika, aby kasa mogła wystawić paragon wyłącznie po zakończeniu płatności, w tym także w przypadku płatności realizowanej kartą płatniczą. W związku z tym planuje się wprowadzić omawiany wymóg, aby klient miał pewność, że transakcja została zarejestrowana w kasie.

W nowych przepisach także odrębnie uregulowano obowiązki podatnika związane z wystawieniem i wydaniem paragonu w stosunku do otrzymanych zaliczek przed dokonaniem sprzedaży. Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów, z uwagi na dotychczas pojawiające się wątpliwości w zakresie ewidencji na kasie rejestrującej zaliczek otrzymanych na rachunek podatnika, obowiązek wystawienia i wydania paragonu uregulowano odrębnie dla zaliczek otrzymanych w gotówce i dla zaliczek bezgotówkowych otrzymanych za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK-u na rachunek podatnika:

a) w przypadku zaliczki otrzymanej w gotówce (przez zapłatę w gotówce rozumie się również płatność kartą płatniczą) – podatnik będzie miał obowiązek wystawić i wydać paragon z chwilą jej otrzymania (§ 6 ust. 1 pkt 2 lit. a),

b) w przypadku zaliczki otrzymanej za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK-u, na rachunek podatnika – podatnik będzie miał obowiązek wystawić i wydać paragon niezwłocznie po uznaniu tej należności na rachunku, jednak nie później niż z końcem miesiąca, w którym należność ta została uznana na jego rachunku, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania (§ 6 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Zdaniem Ministerstwa proponowana zmiana w obowiązkach wystawienia i wydania paragonu fiskalnego (§ 6 ust. 1 pkt 1 i 2 projektu) jest powiązana z nakładanym na podatnika obowiązkiem zapoznania osób prowadzących u niego ewidencję z przepisami w zakresie prawidłowego wystawiania i wydawania paragonu fiskalnego, a także o skutkach niewykonywania tych obowiązków. W związku z tym osoba prowadząca u podatnika ewidencję składać będzie oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami rejestrowania sprzedaży i wystawiania paragonu fiskalnego oraz z konsekwencjami nieprzestrzegania tych zasad określonymi w przepisach. Oświadczenie będzie składane przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przez te osoby, a egzemplarz oświadczenia będzie przekazywany również osobie je składającej. W załączniku nr 1 do rozporządzenia określony będzie wzór tego dokumentu (§ 6 ust. 5 projektu).

W § 6 ust. 1 pkt 5 lit. a)-f) wprowadzono obowiązek oznaczenia literowego od „A” do „G” do właściwych stawek podatku przypisanych, odpowiednio do nazw towarów i usług, nie tylko jak dotychczas wyłącznie do litery A. W stosunku do tego obowiązku wprowadzono przepisy przejściowe (§ 59 nowego rozporządzenia) pozwalające na wprowadzenie obowiązku sztywnego przypisania stawek VAT do oznaczeń literowych zawartych w kasie zgodnego z wymogami określonymi w § 6 ust. 1 pkt 5 nowego rozporządzenia – w terminie od 1 lutego 2019 r., tj. po upływie miesiąca od proponowanego terminu wejścia w życie nowego rozporządzenia.

Ponadto dodano obowiązek udostępniania, podczas transakcji, kupującemu wyświetlacza kasy dla możliwości weryfikacji wprowadzanego do ewidencji na kasie kupowanego asortymentu i jego wartości.

źródło Gazeta Podatkowa nr 4 (1566) z dnia 14.01.2019

Previous post Biuro Rachunkowe BR LIBRO Warszawa Mokotów Next post Zmiany w zakresie kodów i druków w ZUS

Ostatnie wpisy

  • Składanie sprawozdań finansowych za 2021 rok
  • PIT za 2021 r. Kiedy i jak trzeba się rozliczyć.
  • Estoński CIT – zmiany 2022.
  • Prowadzenie pełnej księgowości przez biuro rachunkowe
  • Obniżka cen towarów w księgach rachunkowych.

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    • marzec 2022
    • październik 2021
    • maj 2021
    • marzec 2021
    • listopad 2020
    • październik 2020
    • styczeń 2020
    • grudzień 2019
    • listopad 2019
    • październik 2019
    • sierpień 2019
    • czerwiec 2019
    • maj 2019
    • kwiecień 2019
    • marzec 2019
    • luty 2019
    • styczeń 2019
    • grudzień 2018
    • marzec 2016
    • maj 2015
    • kwiecień 2015
    • marzec 2015

    Kategorie

    • Aktualności
    • Bez kategorii
    • Blog
    • Coding
    • Copywriting
    • Creative
    • Design
    • Photography
    • Uncategorized

    Meta

    • Zaloguj się
    • Kanał wpisów
    • Kanał komentarzy
    • WordPress.org

    BR LIBRO | Chocimska 14, 00-791 Warszawa, woj. mazowieckie | tel.: 601 96 70 60 | email: kontakt@br-libro.pl

    Strona stworzona przez ZDN Studio Group
    Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty powiązane. Pragniemy zapoznać Państwa ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, tak aby dać Państwu pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółowymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „Zgoda” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte w stosowanych przez nas zasadach.ZgodaPolityka prywatności